Tietoa meistä

Marja-Liisa Helenius, Sihteeri

Valmistuin maisteriksi Helsingin yliopistolta vuonna 2006 pääaineenani englantilainen filologia, erikoisalanani amerikkalainen kirjallisuus, etenkin englanniksi kirjoittavat etniset vähemmistökirjailijat. Sivuaineina opiskelin ranskalaista filologiaa sekä viestintää, ja minulla on myös aineenopettajan pätevyys englannissa ja ranskassa. Vuoden 2006 jälkeen olen työskennellyt pääasiassa kääntäjänä, ja minulla on myös usean vuoden kokemus englannin opettamisesta aikuisille. Toimin osa-aikaisena projektisihteerinä HERA International -projektissa Helsingin yliopistolla neljän vuoden ajan, ja vuodesta 2009 alkaen olen työskennellyt pääasiassa käännösten ja kieliprojektien parissa Learnwell Oy:lle. Puhun suomea, englantia, ranskaa ja saksaa.

Olen aina ollut kiinnostunut kielistä ja kulttuureista, ja siksi vähemmistö- ja maahanmuuttajakirjallisuus on eräs suurimmista kiinnostuksenkohteistani. Pidän myös kirjoittamisesta, kääntämisestä ja uusien kielten opiskelusta – kuin myös osaamieni kielten opettamisesta. Olen asunut ulkomailla Englannissa, Saksassa ja Yhdysvalloissa, ja tiedän miten vaikeaa on sopeutua täysin uuteen kulttuuriin – etenkin jos maan kieli ei ole kovin tuttu, mikä oli oma kokemukseni Saksassa. Toivon, että Learning for Integration -järjestön kautta autamme muita kohtaamaan paikallisten kielten opiskelun haasteen ja löytämään tasapaino oman kulttuurin sekä uuteen kotimaahan sopeutumisen välillä.

Within Learning for integration ry I coordinate the Language Café, or Café Lingua, an international and intercultural language exchange event.

Contact: marjaliisa@lfi.fi

Veronica Gelfgren, Project Partner

16 years of experience as a language teacher of Swedish, English and Finnish for foreigners. Entrepreneur since 1999. Specialized in language material creation, content for educational websites and for mobile learning applications. Coordinator of Vårdsvenska, partner in several EU projects in the past. Author of the e-book Kortkul och Ordskatter and Picture prompts Book 1 and Book 2.

Within Learning for integration I coordinate the mLearning language projects.

Contact: veronica@lfi.fi